Saturday, December 12, 2009

NAK JAGA STATUS

Membeli-belah di kompleks yang menjual barangan berjenama dari luar negara ,,,,,,. Katanya barangan di situ ada kelas , nak jaga status . Kalau gaji setakat empat angka , apa statusnya  yang dijaga ?

Membeli rumah mewah   eksklusif serta pemandangan yang cantik di atas bukit ......... Katanya  kediaman  di situ ada kelas , nak jaga status .Kalau gaji setahun tak cecah jutaan ringgit ,  apa statusnya yang dijaga ?

Makan-makan di restoran terkenal dengan menu yang berganda harganya ...........Katanya makanan di situ ada kelas , nak jaga status . Kalau hujung bulan poket kosong , apa statusnya yang dijaga ?

Asyik fikir  "nak jaga status " . Kalau tak fikir  ungkapan itu , adakah kita tak ada status ? Kehidupan yang terbaik ialah kehidupan yang berada dalam lingkungan status sendiri , bukan menyelit di dalam status lain .

Orang tua-tua sudah meninggalkan pesan " Ukur baju di badan sendiri " . Amat selesa memakai baju yang diukur di badan sendiri . Tidaklah timbul sendat sana , longgar sini . Yang penting ....selalu bersyukur.....

No comments: