Tuesday, December 8, 2009

RODA KEHIDUPAN

Hidup kita sentiasa dilanda perubahan , baik dari segi fizikal diri mahupun persekitaran ; malah perubahan mental dan emosi juga boleh berlaku seiring dengannya . Kesemua ini tidak ubah seperti roda yang berputar .

Perubahan yang baik amatlah disarankan oleh semua pihak . Namun begitu terdapat juga perubahan yang berlaku di dalam bentuk sebaliknya . Memang malang jika kita mengalami perubahan begini .
  
Berdasarkan ini . eloklah insan berhati-hati dalam segala bentuk tindakan  . Contohnya , kalau hendak mengkritik atau mengata , sebaiknya  berhati-hati , bimbang  ia berubah menjadi sebaliknya lantas memakan diri .

Orang tua-tua  ada berpantun  "mengata dulang paku serpih , mengata orang aku yang lebih " . Dalam Islam  kita disarankan memuhasabah diri untuk mencari hala tuju yang diredhai di samping mendamaikan jiwa .

Saya teringat pesanan seseorang dalam ceramahnya " Kalau terlalu diikutkan  kehendak kehidupan di dunia ini kita akan hanyut dan akan berkawan dengan syaitan . Sebaiknya laksanakan juga keperluan  hari kemudian ".

Tidak sukar untuk mengesan samada kita berkawan dengan syaitan atau tidak . Segala pemikiran dan tindakan  negatif  yang bercanggah dengan Islam adalah hasutan syaitan . Semoga hidup kita  akan  sejahtera sentiasa .

No comments: