Saturday, December 12, 2009

BERSENDIRIAN...........

Kalau mati  kita akan sendirian  .  Apa yang dibuat di dunia menjadi  bekalan selamanya . Peliknya semasa di dunia kita tidak akan bersendirian . Fikiran sentiasa ada memikirkan sesuatu atas seseorang / organisasai . Fizikal sentiasa melaksanakan  sesuatu bersama  seseorang / organisasi .

Kalau di renungkan , memang unik urusan yang Allah letakkan ke atas kita . Mati bersendirian tetapi semasa hidup  kita dilingkungi berbagai : alam dan manusia yang mewarnai kehidupan kita sejak lahir . Warna-warna inilah yang mencorakkan hidup kita untuk dijadikan bekalan bila mati nanti , samada dosa atau pahala .

Bila berada dalam tekanan , saya sering terfikir untuk bersendirian mencari kedamaian . Hakikatnya  kita tidak boleh bersendirian ; ada suami di sisi yang akan bertanya dan ambil tahu , ada anak-anak yang mengikuti perkembangan ibu , ada organisasi yang akan bertanya itu dan ini . 

Itulah kehidupan kita , tiada  istilah "bersendirian" yang hakiki . Inilah kesinambungan hidup kita kerana akal sentiasa berfungsi selagi nadi masih berdenyut . Hanya kematian yang akan menghentikan segala-galanya . Ketika itulah kita bersendirian dalam ertikata yang sebenar .

No comments: