Sunday, December 27, 2009

SANGKUT SANA , SANGKUT SINI

Hari ini kami tersangkut di Plaza Tol Kamunting dan  Plaza Tol Changkat Jering. Kereta terlalu banyak keluar dan masuk sebab warga kerja pulang ke destinasi selepas bercuti  Krismas. Kalau tidak kerana urusan anak, saya pasti tidak akan berada di lebuhraya pada hari sibuk ini.

Dalam umur yang agak lewat ini saya kurang selesa berada dalam keadaan sesak samaada di komplek membeli-belah atau di atas jalanraya dan di lebuhraya. Banyak masa yang terbuang hanya untuk melepasi kaunter pembayaran atau plaza tol.

Saya selalu merancang membeli-belah menentang arus. Pada hari cuti selalunya komplek membeli-belah sesak pada waktu petang. Saya akan cuba ke sana pada awal pagi. Ia juga sesak pada awal bulan kerana pekerja  mendapat gaji, maka saya cuba membeli-belah pada pertengahan bulan.

Namun  perancangan  tidak dapat dilaksanakan bila berurusan dengan anak. Bermacam ragam mereka yang sukar saya atur walaupun telah  meningkat dewasa. Bila diminta bersiap awal, selalunya mereka lambat. Sebab itu boleh tersangkut sana, tersangkut sini akibat kesesakan. 

Bila berada di Padang Mahsyar nanti, keadaan juga sesak, malah lebih sesak dari kesesakan di dunia. Ia tidak dapat dielakkan oleh sesiapa. Hanya  amalan di dunia dapat membantu kita mengharungi kesesakan ini. Saya  berdoa semoga dipermudahkan olehNya bila berada di sana nanti. Itulah harapan kita semua.

No comments: