Monday, January 25, 2010

RUNSING.......

.......bila ada komunikasi yang tidak selesa- sindiran, ancaman, perlekehan.... Rasa-rasanya lebih baik berdiam  diri daripada melalui komunikasi begini. Teringat tulisan Prof Dr Azali dari UPM (seniour saya di SMSJ ) "Lidah haiwan panjang tidak pula  berkata-kata, lidah manusia pendek tetapi terlebih kata ".

......bila ada nada suara berirama dan beremosi yang pelbagai, tidak ubah seperti pembelajaran dalam sebuah akademi drama. Apa yang ingin didengar adalah nada piawai yang tepat dan cepat tanpa lerekan bunga-bunga, daun-daun  dan dahan-dahan bahasa. Itulah perlunya profesional.

.....bila ada kerlingan, jelingan dan pandangan tajam yang menunggu waktu untuk membariskan komentar demi komentar umpama peluru berpandu yang digeruni tersalah sasar. Manusia biasa tidak sunyi dari kesilapan tetapi dikhuatiri kesilapan tidak boleh diterima. 

Kerunsingan adalah permainan hidup, namun ia bukanlah permainan yang terbaik. Ada banyak akibat daripadanya untuk jangka masa panjang mahupun pendek. Terdapat  banyak permainan yang lebih baik dan yang terbaik adalah menjurus kepada  taqwa.

No comments: