Friday, January 15, 2010

KOSMETIK

Bangunan yang dicat cantik dan dihias indah di setiap sudut boleh menarik pengunjung untuk datang.  Namun begitu bila ia runtuh sebaik sahaja digunakan, kecantikan dan perhiasannya   tidak bernilai lagi.

Majalah bulanan yang berwarna-warni dan bergambar cantik boleh menarik pelanggan untuk membelinya.  Namun begitu kalau kontennya tidak bernilai, ia boleh dicampak ke tepi dan tidak akan ditatap lagi.

Makanan yang dihidang di dalam set pinggan yang cantik serta dihias  boleh menambat hati kita untuk memakannya. Namun begitu kalau rasanya tidak sedap, kita tidak akan memakannya lagi.

Kosmetik bukan penentu segala kejayaan. Ia harus berada seiring dengan kualiti. Bajet berlebihan bagi kosmetik adalah langkah yang kurang bijak, malah ia satu pembaziran. Kualiti struktur perlu diutamakan.

Apa yang berlaku di kebanyakan fenomena ialah kita selalu menilai sesuatu dari kosmetiknya. Bila sudah terperangkap dalam fenomena, kita hanya mampu melopong; salah kita juga.

No comments: