Monday, August 17, 2009

"SAYA TAK ADA PERASAAN , CIKGU ! ....."

Waktu itu saya ditugaskan menyerahkan slip keputusan peperiksaan SPM kepadanya. Seperti yang saya buat kepada pelajar lain, diapun saya tanya juga"Apa perasaan awak mendapat keputusan yang begini? "Dia pun memberikan jawapan tersebut. Saya renung ke matanya, dia seperti tidak respon apa-apa, memang seperti tidak ada perasaan. Saya biarkan dia berlalu pergi . 

Selepas itu saya berfikir sendirian "Ke mana pergi perasaannya? Adakah disebabkan penampilannya yang kurang, atau pencapaiannya yang rendah, atau sosio ekonomi keluarga di bawah paras kemiskinan atau lain-lainnya? "Saya tidak begitu mengenalinya sebab tidak mengajar kelas tersebut. Fikiran nakal saya mula merayau "Adakah ini bermakna dia juga nanti tidak akan ada perasaan terhadap wanita? "Kalau begitu tak apalah TAPI kalau saraf itu sahaja yang dominan manakala saraf-saraf lainnya pasif, habislah.... Akan malanglah wanita itu nanti. 

Sebagai guru saya mendoakan yang terbaik buatnya. Mudah-mudahan sarafnya pulih, ada perasaan dan menjadi manusia yang normal. Tanpa perasaan kita ini sebenarnya bukan sesiapa, ibarat kayu mati......

4 comments:

NoRT said...

pnah alami..gara2 cikgu pon x dak prasaan mengajar sy dgn penuh amanah....sy terkilan dgn layanan cekgu tu...

Citera Alam said...

Maafkanlah cikgu tu , mungkin dia terlepas pandang . Jadikan pengalaman pahit itu untuk tidak mengulanginya kepada anak didik sekarang .

Kembara Kelana said...

mah
selamat berposa mah dirantau orang, walau kau dah lama kat perak tu tapi kau tetap merantau, hati kau tetap sayu..aku? lagi teruk mah posa kali ni..susah nak citer...apa apa yang penting aku mohon ampun dan maf kalau ada apa apa silap salah yer mah. selepas 31 tahun baru kita berinteraksi yer mah..alhamdulillah mah..salam untuk semua...all the best

Citera Alam said...

Sama-samalah bermaafan kita yer ! Mana tahu , entah esok entah lusa , almaklum , hampir senja .