Saturday, January 30, 2010

MENGEJAR IMPIAN

Semua orang ada impian. Tentunya impian indah-indah belaka namun tinggi rendahnya pasti berbeza kerana cita rasa manusia tidak sama . Impian dalam diri menjadikan hidup kita lebih bermakna kerana ada hala tuju .

Setiap tahun ketika memasuki kelas kali pertama , saya sering mengingatkan pelajar supaya mencipta impian masing-masing . Mereka masih muda ,  masa depan masih jauh dan bertenaga . Gandingan ini jangan disiakan .

Mencipta dan mengejar  impian dalam perjalanan hidup yang panjang memerlukan minda yang rasional dan terbuka. Boleh menerima segala teguran dan sering  memuhasabah diri boleh membantu  menjayakannya.

Semasa  mengejar  impian, melaksanakannya dengan usaha dan tenaga sendiri pasti membuahkan hasil yang sangat manis dan bernilai kerana kita juga memperolehi kemahiran menjalani kehidupan yang berjaya.

Jika memaksa orang lain melaksanakan semua proses agar tercapai impian diri, lebih baiklah tidak usah mencipta impian. Kejadian ini hanya layak dinamakan memeras ugut untuk mencapai hajat hati. Berdosa.....

Sebagai manusia biasa, saya juga mempunyai impian diri. Dalam usia hampir emas, saya tidak layak untuk menyebut soal harta-benda, pangkat-darjat sebab ia bukan jaminan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat.

Saya ingin membina rangkaian kerjasama dalam organisasi. Ini membolehkan  masalah berat dapat diselesai bersama. Ia merupakan suatu proses. Kalau sistem pemprosesan  mantap, pasti  outputnya  berkualiti.

No comments: