Monday, February 1, 2010

SAYANG, ANAKKU SAYANG.......

Kalau mereka tiada di rumah, terasalah sangat sunyi. Telinga seakan-akan terdengar suara mereka adik-beradik bersembang, berhujah, mengkritik antara satu sama lain dan kadang-kala bertengkar mempertahankan pendapat masing-masing.

Banyak perkara yang timbul bila mereka bersama. Salah satu halnya ialah bahan dari internet yang diakses di laptop masing-masing. Mereka berkongsi kemahiran serta idea yang diperolehi serta bersaing berhujah mengatakan caranya lebih baik dari yang lain.

Persamaan antara mereka dari yang sulung hingga bongsu ialah tidak takut mengeluarkan pendapat walaupun pendapat tersebut dikritik teruk oleh yang lain. Dari mana mereka mempelajari  keberanian ini? Sayapun tidak seberani itu. Saya yakin semuanya diperolehi dari pergaulan rakan sebaya.

Melihatkan perkembangan ini, saya tidak akan menghalang mereka untuk mengeluarkan sebarang pendapat. Apa yang mampu saya lakukan ialah mendengar  serta bersedia berhujah balik jika idea tersebut kurang sesuai dengan peraturan dan tatasusila masyarakat kita.

Saya bawakan situasi yang sama kepada anak-anak didik di sekolah. Mereka perlu diberi peluang untuk berhujah mengeluarkan apa yang terbuku di hati mengenai sesuatu perkara. Kalau ada percanggahan dengan tertib ilmu dan budaya, mereka perlu diperjelaskan supaya berfikir di landasan yang betul. 

Anak-anak remaja  perlukan perhatian. Kalau kasih-sayang yang ditunjukkan, mereka akan faham. Tetapi kalau kebencian yang dipamerkan, mereka akan menolak . Mereka arif tentang kejujuran dan kepalsuan. Orang dewasa perlu sayangi mereka seperti sayang  anakku sayang.

No comments: