Sunday, March 1, 2009

DILANDA KEBIMBANGAN

Semua orang tahu , merokok dan memiliki rokok di kawasan sekolah adalah satu kesalahan berat bagi seorang pelajar . Akibat rokok , pelajar boleh dirotan dan digantung sekolah jika ianya berulang . Apabila berada di luar kawasan sekolah , saya perhatikan anak-anak sekolah zaman ini semakin ramai yang merokok . Saya faham sebelum era ini , ramai pelajar yang merokok terutama di luar sekolah , tetapi ketika itu mereka tidak menunjuk-nunjuk . Sekarang ini , mereka berani menunjuk-nunjuk kehebatan mereka melakukan perbuatan larangan itu .

Dengan pakaian sekolah , mereka mengepit rokok di jari . Bila saya lalu di kawasan itu , saya hanya mampu menegur supaya buangkan rokok itu . Saya tidak boleh bertindak berlebih-lebih sebab itu luar kawasan sekolah . Saya percaya ada ibubapa yang tidak kisah jika anaknya merokok sebab bapa pelajar sendiri adalah perokok . Jadi , saya fikir tiada gunanya saya menyusahkan diri . Sekurang-kurangnya mereka ingat saya ambil kisah dan menegur tentang kesalahan itu . Selebihnya , terpulang kepada diri sendiri . Diri mereka adalah tanggungjawab mereka sendiri .
Merokok adalah dilarang di peringkat sekolah disebabkan ia adalah permulaan penagihan dadah . Kajian yang telah dibuat oleh pihak anti dadah mendapati penagihan dadah adalah bermula daripada merokok . Memang pelajar tidak kisah gejala itu sebab mereka hanya ingin keseronokan dalam waktu yang singkat . Mereka belum dapat menjangka masalah yang boleh diwujudkan daripada habit itu , tetapi bagi orang dewasa sebagai ahli dalam masyarakat perlulah sedar dan berusaha membendung gejala ini .
Masalah kita ialah orang dewasa dan ibubapa sendiri adalah perokok , samada perokok tegar atau tidak tegar . Memang susah membenteras masalah ini sebab jika dilakukan pun sama seperti ketam mengajar anaknya berjalan betul .........Yang rugi adalah generasi kita sendiri , kesihatan terjejas , wang mengalir keluar akibat pembaziran serta berhadapan dengan risiko yang lain . Inikah ahli masyarakat negara maju yang ingin kita bina ?

No comments: