Tuesday, March 16, 2010

MAHU ATAU TIDAK

Dalam rutin harian, ada banyak perkara yang perlu difikirkan. Ada banyak tindakan perlu diambil. Semua perlaksanaan adalah terletak pada diri sendiri samada mahu atau tidak. Ia juga terletak pada keutamaan mengikut masa dan keadaan.

Dalam semua hal tersebut, satu perkara yang perlu diteliti supaya tidak dijadikan bahan kritikan anak-anak ialah perkataan "saya sibok". Ada macam-macam perbandingan yang boleh digunakan oleh mereka sebagai tempelak kepada kita. 

Ada berbagai frasa yang boleh diguna untuk menggantikan perkataan tersebut. Maknanya masih sama dan masih relevan untuk diguna pakai. Contohnya, senaraikan apa yang akan dilakukan untuk tenggelamkan hal yang tidak akan dilaksanakan.

Ada masanya anak-anak suka mengkritik tetapi kita tidak harus melenting menerimanya. Itu baik untuk mereka menandakan fikiran yang sihat. Kita perlu rasional dan menerangkan hal yang sebenar supaya berada di landasan yang betul.

Memperkatakan yang tidak benar adalah tidak baik dalam pendidikan, apatah lagi memburuk-burukkan sesuatu, terutama untuk mempertahankan diri sendiri. Biarlah mereka membesar dalam kebenaran supaya mereka hormati kita.

Sebagai insan biasa, mereka perlu faham bahawa setiap orang ada kelemahan masing-masing dan saling menerima seadanya adalah langkah terbaik dalam menghormati dan menghargai antara satu sama lain. Itulah langkah terbaik untuk hidup harmoni.

No comments: