Thursday, March 18, 2010

REALITI KEHIDUPAN

Yang satu ini, bukan main kemas kerja-kerjanya. Failnya bertimbun-timbun dan terlalu lengkap. Sebut apa sahaja maklumat yang hendak diakses, sekelip mata boleh diperolehinya. Bila ditanya "di mata realitinya?". Jawapan jujurnya "sedang dirancang . Dokumentasinya ada di sini ".

Yang lagi satu pula langsung tiada fail-fail untuk dirujuk. Namun begitu dia boleh menunjukkan segala yang telah dan akan dilaksanakannya, dahulu, kini dan akan datang. Anggotanya  lincah menggayakan segala tindakan yang telah dan perlu diambil. 

Antara kedua-duanya, yang mana satu pilihan hati? Kalau saya diberi peluang untuk memilih menantu, saya akan pilih individu yang kedua kerana dia lebih praktikal. Kehidupan yang dibinanya adalah realiti , bukan dalam alam fantasi. 

Realitinya, kalau selalu  berteori  tetapi tiada amali, sesuatu perancangan sukar menjadi kenyataan. Sebaliknya, apabila sentiasa  berusaha supaya  impian menjadi kenyaan selalunya kesuntukan masa untuk berteori dan berdokumentasi. 

Kalau hendak memetik bintang di langit sebagai hadiah kepada seorang puteri, perlu dipastikan bintang sedang berada di hujung jari, menunggu masa sahaja untuk digapai...

No comments: