Tuesday, November 10, 2009

YANG MUDAH , YANG SUKAR

Prosedur yang perlu diikuti untuk melalui proses perkahwinan dalam masyarakat kita adalah banyak . Mereka ke Haadyai untuk menikah di sana sebab ingin lebih mudah .

Masalah yang timbul akibat perceraian daripada  perkahwinan di Haadyai yang tidak didaftarkan  adalah banyak . Penyelesaian melibatkan pewarisan adalah sukar .
Merujuk buku pelajaran untuk menyiapkan  kerja rumah  adalah merumitkan dan memeningkan . Mereka menyalin  kerja rumah kawan-kawan sebab ingin lebih mudah .

Masalah yang timbul akibat menyalin kerja kawan  untuk menghadapi peperiksaan adalah banyak . Menyiapkan diri untuk menghadapi peperiksaan menjadi sukar .

Mengambil mudah tentang sesuatu pada hari ini boleh menyukarkan hidup kita pada kemudian hari . Namun mempermudahkan yang kompleks untuk dilalui adalah terbaik .

3 comments:

bong said...

Mah, lam tak komen tulisan kau. Aku rasa trend sekarang ni memang ambil mudah semua perkara. Peribahasa bersusah2 dahulu bersenang2 kemudian sudah diabaikan.

Citera Alam said...

Kalau dijadikan habit kita akan susah di kemudian hari . Berfikir pun begitu juga . Kalau tidak mahu memikirkan masalah berat yg sedang dihadapi , kita sebenarnya tidak dapat membantu orang lain .

bong said...

Itu le realiti sekarang. Sebagai contoh hidup di taman perumahan, maksud aku rumah teres, jiran sebelah pun tak tahu sapa. Pintu rumah yg ada pun depan dan belakang je. Kalau nak kenal org kena le rajin pegi surau atau masjid.