Monday, November 23, 2009

MENG "AYAT "

Kata polis yang melakukan serbuan itu " Lelaki-lelaki ini  meng "ayat" gadis-gadis kolej melalui internet menyebabkan mereka secara rela terjebak dalam pesta yang tidak bermoral di pangsapuri itu ".

Agaknya apakah ayat-ayat cinta yang diguna pakai oleh lelaki itu ? Apakah taruhan yang disandarkan ? Wang ringgit ? Harta benda ? Kebebasan ? Keseronokan ? Perkahwinan ?

Tanpa apa-apa ikatan , lelaki-lelaki  itu tidak mungkin menaburkan wang ringgit dan harta benda kepada gadis-gadis itu . Besar kemungkinannya hanya janji manis sahaja "diayatkan " untuk menjebak mereka .

Mengapa gadis-gadis kolej itu boleh terpedaya  dengan kata-kata manis mereka ? Kesunyian ? Keseronokan ? Kebebasan ? Mungkin mereka belum mahir menggunakan "kunci kebebasan" dari keluarga .

Walau apa-apapun sebabnya , ibubapa tidak harus melepaskan anak-anak gadis  dengan " kunci kebebasan " begitu sahaja tanpa pemantauan yang kerap . Alasan sibuk bekerja eloklah diketepikan .

Namun , satu perkara yang dapat menepis segala gejala tidak bermoral di kalangan anak-anak ialah kasih sayang keluarga , didikan di peringkat awal serta penerapan pegangan agama yang kuat .

No comments: