Saturday, January 10, 2009

Pasangan Yang Unik

Kalau kita ke luar sana, macam-macam keunikan yang Allah kurniakan dalam kehidupan manusia yang berpasangan. Keunikan itulah menjadikan hidup kita dipenuhi dengan warna-warni dan keceriaan. Ada pasangan yang suaminya pendiam sangat, tapi isterinya suka bercakap. Di satu situasi lain pula ada pasangan yang berkomunikasi menggunakan bahasa berbeza; suami guna Bahasa Melayu dilayan bercakap oleh isteri menggunakan Bahasa Inggeris. 

Ada pula pasangan di mana isteri suka makan tempoyak manakala suami suka makan burger. Dan ada juga terdapat isteri sangat suka bergaya tetapi suami sangat tidak kisah dengan penampilan diri. Apa yang dilihat di sini ialah pasangan ini menerima seadanya antara satu sama lain , tanpa perlu banyak soal. 

Hidup perlu diteruskan. Kebahagiaan perlu dikecapi. Tak perlu terlalu cerewet tentang perbezaan yang sedia ada. Dalam zaman ini kalau terlalu berkira dan cerewet tentang perbezaan pasangan, tak ke mana sudahnya. Yang dikendong boleh berciciran , yang dikejar tak dapat sedangkan masa terus berlalu meninggalkan kita . Bila tua nanti menyesal sendiri dek diri yang ego tak bertempat. 

Carilah kebahagiaan di hati , bukan di mata...

No comments: