Wednesday, June 5, 2013

LIDAH DAN JARI TANGAN

Dari blog http://bicarasantai.com/2013/03/02/jagalah_lidah_mu/ ini saya ketemui hadis nabi tentang lidah: Nabi SAW pernah bersabda yang bermaksud :

“Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah ia mengucapkan perkataan yang baik atau diam”. (Hadis Riwayat Muttafaq ‘alaih)
Seterusnya, Rasulullah SAW  ada  berpesan kepada Sayyidina Ali  yang bermaksud :

“Wahai Ali ! Allah tidak menjadikan apapun dalam tubuh manusia yang paling utama, kecuali mulut (lisan). Sesungguhnya mulutnyalah yang mengiring dirinya masuk syurga atau masuk neraka. Maka dari itu penjarakanlah (jagalah) mulut kerana mulut itu bagaikan anjing (gila)”.
Apakah agaknya status umpat keji, fitnah dan caci maki di laman sosial internet di mana lidah tidak berkata tetapi sebaliknya jari-jari tangan menulis segala-galanya??!!.... Saya tidak berani komen apa-apa tetapi tulisan tersebut sudah cukup untuk menyakiti hati orang lain kerana ia disebar ke seluruh dunia dengan begitu pantas dan mempengaruhi minda pihak lain.

Bila laman sosial dipenuhi kata-mengata, umpat-keji  serta jajaan fitnah, eloklah para ulama kita berbuat sesuatu supaya ini dapat dicegah dari berterusan. Intelekkah kita kalau membiarkan fitnah berterusan, malah terlibat sama dalam penyibarannya???

No comments: