Tuesday, August 9, 2011

RAMADHAN ........

Syukur ke hadrat Allah kerana masih diberi nafas untuk melalui bulan mulia ini bagi menjalani ibadah puasa. Semoga kita semua dikurniakan kekuatan untuk terus berbakti kepada keluarga, masyarakat dan negara yang tercinta. Dalam usia yang merangkak senja ini, kehadirannya cukup menginsafkan saya bahawa hidup seorang muslim tidak akan bermakna selagi tidak patuh terhadap segala suruhanNya. 

Bagi  mengharungi kehidupan ke arah yang lebih baik , faktor utama berada di dalam diri sendiri untuk melakukan perubahan. Keikhlasan adalah mangkin yang mempercepat perubahan tersebut. Kalau kita ikhlas merefleks kekurangan diri dan ikhlas menerima teguran serta  kritikan , maka proses merubah diri bagi memperbetulkan kekurangan akan berlaku dengan lebih mudah.

Seorang muslim yang baik akan sentiasa membuka hati dan minda untuk menerima dan mengaplikasi kebaikan yang dianjurkan oleh Islam di samping berusaha untuk menjadi diri sendiri dalam memperkukuh jati diri supaya tidak mudah dipergunakan bagi tujuan tertentu selain ke jalan Allah. Frasa yang tepat dijadikan pegangan "yang benar tetap benar" tanpa bersikap "double standard" . 

Semoga Ramadhan yang mulia ini dapat merubah kita semua menjadi seorang muslim yang lebih baik . Amin....

No comments: