Monday, August 30, 2010

BURUKNYA RIYA' (Muhasabah untuk diri)

Riya’ adalah salah satu sifat yang sangat dibenci Allah Swt, sifat ini bisa menjauhkan kita dari rahmat Allah, kasih sayang Allah.Nabi Muhammad Saw sampai menamakan sifat riya’ini adalah Syirik yang kecil atau syirik yang tersembunyi.

Arti dari pada Riya’ yaitu : Ingin mendapat kedudukan dihati manusia dengan amalan akhirat yang dia lakukan, seperti puasa, shodaqoh, haji, membaca Alqur’an dan lain-lainnya tapi itu semua dia lakukan hanya ingin dipandang oleh manusia dan hanya ingin mendapatkan pujian dari manusia. Ini sifat yang sangat tercela, maka semua amal-amalnya itu di tolak Allah, tidak di terima Allah Swt.

Nabi Muhammad Saw berkata : Aku tidak bertanggung jawab kepada orang-ornag yang bersifat Riya’ . Nabi Muhammad Saw berkata dalam hadistnya yang mulia : Siapa orang yang berpuasa hanya ingin di lihat orang maka itu adalah Riya’,Siapa orang yang sholat hanya ingin di lihat orang maka itu adalah Riya’, Siapa orang yang bersedekah hanya ingin di lihat orang maka itu adalah Riya’.( Al Imam Ahmad )

Salinan daripada : https://pondokhabib.wordpress.com/2010/03/09/sifat-riya%E2%80%99/

2 comments:

NY said...

Salam Ramadhan,

Semoga kita semua dijauhkan daripada sifat riya'..merasa diri lebih wara' dan lebih hebat daripada orang lain. Inilah antara penyakit yang besar kepada orang-orang yang merasa dirinya dah banyak beribadah. Sebenarnya...siapa pun kita, kita tak lepas dari pelbagai penyakit hati. Contohnya, penyakit bagi orang cantik ialah sombong. Penyakit bagi orang kaya ialah bermegah2.. dan macam2 lagi.

Semoga Allah melindungi kita daripada penyakit-penyakit hati...atau sifat2 mazmumah.

Citera Alam said...

Betul tu Nazrim . Penuhi hati dgn taqwa . DIA mengatasi segalanya . Sentiasa Bandingkan kita degnNYA, pasti iman bertambah kukuh , hilanglah segala penyakit riya' tu .