Saturday, August 28, 2010

KALAU SAYANG , APA TERJEMAHANNYA ?



Kalau sayangkan sesuatu , kita akan menjaganya dengan baik dan meletakkannya di tempat yang selamat dan sesuai . Kita akan memeliharanya supaya dapat berfungsi dengan optima . Jika perlu , kita akan memberi nilai tambahnya supaya ia dapat meningkatkan fungsi yang sedia ada . Tentulah kita tidak akan melontarnya ke sana sini kerana tahu dan faham akan limit kebolehannya kepada kita .

Kalau sayangkan seseorang , kita akan menerimanya seadanya . Setiap masa kita akan menjaga hatinya dan apabila keadaannya sesuai kita akan mengucapkan penghargaan untuknya . Paling penting pula kita akan memotivasikan dirinya untuk berjaya dengan cemerlang di dalam kehidupannya . Kita akan berada di sisinya  di saat dia memerlukan kita untuk memberi sokongan dan semangat ,

Kalau sayangkan negara , kita akan menjaga nama baiknya di mata dunia di samping berusaha meningkatkan kualitinya seiring dengan negara maju yang lain . Kita akan menggunakan segala peluang dan tanggungjawab yang dipikul untuk menjadikannya yang terbaik supaya kita dapat bernaung dengan selesa . Kita akan memastikan persekitarannya menjadi aman tanpa huru-hara .

Dan yang  penting , kita bukanlah di antara golongan yang hanya mengkritik tanpa membina 

Yang lebih  penting lagi , kita bukanlah di kalangan orang yang  suka meruntuh-runtuh akibat tiada perasaan syukur . 

Selamat menyambut Hari Merdeka  2010 ..............................

No comments: