Saturday, March 6, 2010

SEMBANG TENTANG MENANTU

Hari ini saya sempat bersembang dengan kawan lama yang hadir sempena  temasya sukan  di padang. Umurnya sebaya dengan saya. Dia menjemput saya ke majlis kenduri sambut menantu anak sulungnya. Insyaallah, saya akan hadir kerana diadakan di daerah yang sama.

Dia sempat menzahirkan rasa lega kerana anaknya telah memilih seorang wanita berkerjaya. Dia menyatakan bahawa dia memerlukan seorang menantu yang berpelajaran yang dapat mengurus keluarga dengan lebih teratur. Semoga harapannya bakal menjadi kenyataan.

Saya lalu terfikir bahawa harapannya itu ialah ingin melihat anak-cucu hidup bahagia dan berjaya baik untuk kehidupan di dunia, mahupun diakhirat. Seorang yang berpelajaran bermakna seorang yang berilmu. Lazimnya orang yang berilmu adalah fleksibel menghadapi cabaran.

Saya bersetuju dengan pendapatnya. Orang yang berpelajaran dan berkerjaya akan  berpandangan jauh ke hadapan dalam mencorak keluarga yang dibina. Mereka akan membuat perancangan yang rapi agar tidak mudah tersepit dengan masalah yang timbul akibat sikap negatif sendiri.

Ramai teman-teman sebaya yang sudah bermenantu. Entah bila giliran saya pula. Apa yang pasti anak sulung saya (lelaki) belum tamat menyelesaikan ijazah pertamanya dan memberitahu mahu menyambung pelajaran lagi selepas itu. Ini bermakna saya tidak boleh berangan mengenainya....

2 comments:

orangkampung said...

Sabar, the time will come.Teman rasa belum bersedia lagi nak bermenantu walopun kawan kite tu sebaya sebab nak extend family ni bukannya senang weh.

nadeshiko said...

insyaAllah, nanti amir kawin la tuu mak. sabar2 erk..haha