Wednesday, June 3, 2009

RESTORAN DALAM TAMAN

Semasa menjenguk anak di kolej pada hari Ahad lepas , saya membawanya makan di restoran yang biasa kami kunjungi . Olehkerana sudah lama tidak ke sana , saya dapati banyak perubahan yang telah dilakukan di restoran tersebut . Bangunannya telah dinaiktaraf menjadi lebih bersih dan menarik . Susun atur pokok bunganya telah diubah menjadi lebih kemas . Tuan punya restoran mengekalkan tema restorannya sebagai restoran dalam taman .
Di samping pokok bunga dalam pasu , restoran ini diteduhi oleh pohon rendang di sekelilingnya menjadikan ia redup dan selesa .
Saya hanya merakam sudut yang tidak diduduki dan dalam pandangan mata sahaja . Sudut lainnya banyak lagi yang lebih menarik . Saya tidak merakamnya demi menjaga privasi individu di sudut itu . Saya menghargai keprihatinan tuan punya restoran tentang keindahan dan keselesaan restorannya . Bukan semua peniaga mengambil berat hal ini . Kalau dibandingkan harga makanannya dengan di tempat lain , memang sama mahalnya , maklum saje , zaman serba mahal , kita tidak dapat mengelaknya . Namun saya lebih mementingkan keselesaan sebab di situ saya mahu bersembang sekeluarga dalam keadaan tenang dan damai . Saya sentiasa berharap agar peniaga makanan akan membuka minda mereka supaya dapat menjadikan premis mereka tempat yang sentiasa ingin dikunjungi untuk berkumpul sambil menjamu selera . Janganlah hanya memikirkan soal keuntungan semata-mata tetapi buatlah sedikit bakti kepada masyarakat supaya mendapat berkat . Satu lagi cara menarik perhatian pengunjung ialah bersedekah seperti mengadakan makanan percuma mengikut bajet harian yang ia boleh capai seperti makanan pencuci mulut (buah-buahan , bubur manis ) . Hidup kita bukan hendak menongkat dunia , amal jariah perlu difikirkan juga sambil berniaga .

3 comments:

Cikgu Nort said...

akak suka makan pe kalo p situ...

Citera Alam said...

Adik NORT,
Kami makan apa-apa saja asalkan masakan Melayu sebab itulah makanan yang kami sekeluarga suka .

ir_nauf said...

restoran ini di mana ya?