Saturday, April 18, 2009

BANDAR DIRAJA MALAM INI


Tadi saya sekeluarga keluar untuk makan malam . Kami memilih kedai makan di kawasan Bukit Chandan . Selalunya saya keluar makan malam bila anak-anak berkumpul . Pada malam ini anak sulung saya tidak bersama . Dia sedang membuat persiapan untuk menghadapi peperiksaan akhir tahun duanya di universiti yang akan bermula pada hari Isnin ini . Sedang makan , kami terdengar bunyi dentuman pelancaran bunga api dari tepian Sungai Perak . Barulah saya sedar selalunya pada malam sebelum Hari Keputeraan Sultan Perak diadakan pertunjukan bunga api serta panjut . Esok adalah hari Keputeraan Sultan Perak . Pengurniaan darjah kebesaran akan berlangsung di Istana Iskandariah , Bukit Chandan . Kami akan bercuti pada hari Isnin .
Selesai makan , kamipun pulang . Kami tersangkut di sekitar Rumah Rihat sebab orang ramai masih berkumpul menyaksikan pertunjukan panjut . Kami terpaksa menghentikan kenderaan di situ dan menunggu sehingga lalu lintas reda . Saya sempat merakam pemandangan di situ .
Panjut ini terdapat dalam perjalanan menghala ke istana
Lampu neon menghiasi jalan ke istana
Pesta panjut di tepi Sungai Perak bertentangan kawasan Rumah Rihat
Lampu neon di jalan menghala ke pekan KK
Bandar Diraja bermandi cahaya pada malam ini
Bila lalu lintas reda , kamipun pulang ke rumah . Saya abadikan pemandangan sekitar Sungai Perak ini untuk tatapan pembaca . Walau bagaimanapun , saya minta maaf sebab kualiti gambar ini rendah , maklumlah , saya bukan pro , bukan amatur , tapi ... tak taulah apa nak kata , syok sendiri agaknya . Saya tidak kisah apa orang lain hendak kata . Saya cuma hendak menyatakan bahawa saya suka melakukannya .

No comments: