Sunday, February 6, 2011

TIDAK SALAH........TAPI SALAHNYA......

Tidak salah kita mempercayai orang lain , tapi salahnya kita mempercayainya 100 % tanpa menyiasat orang tersebut sehingga ke akar umbinya . Kepercayaan total ini boleh menyebabkan kita hilang pertimbangan dengan melakukan perkara-perkara yang salah dari segi agama dan negara .

Tidak salah kita kurang mempercayai orang lain  tapi salahnya kita membuat sangkaan buruk  kepada mereka tanpa memikirkan mereka adalah manusia biasa yang tidak sunyi dari melakukan kesilapan . Sangkaan buruk ini  boleh mencemarkan  hati nurani kita sendiri yang merisikokan diri tidak tenteram .

Tidak salah kita mengambil tahu kelemahan dan keburukan orang lain untuk dijadikan sempadan  tapi salahnya kita menjajanya merata-rata tanpa bertindak membantu memperbaikinya . Perbuatan ini menjadikan kita boleh mengata atau mengumpat mereka sedangkan ia salah di sisi agama .

Tidak salah kita mengingatkan komuniti tentang hal-hal negatif di persekitaran tapi salahnya kita menabur fitnah kepada individu tertentu , kononnya dia penyebab kepada gejala itu . Mentaliti ini boleh menjadikan komuniti kita akan berfikiran sempit dan tidak mahu menerima kenyataan .

Tidak salah kita mengejar kemajuan dunia tapi salahnya kita melupakan Allah dalam segala tindakan dan menolak kebenaran yang diberikanNya .

No comments: