Saturday, May 1, 2010

BAIK HATI

Kita disarankan supaya selalu berbuat baik serta baik hati dalam hidup bermasyarakat atau berkawan . Kalau ada orang susah perlu ditolong . Kalau tidak dapat bantu dengan wang ringgit , kita boleh bantu dari segi tenaga sebagai sokongan moral berupa nasihat yang berguna serta kepakaran .

Ada baiknya segala kebaikan dibuat  tanpa syarat . Mudahlah bagi malaikat mencatat kebaikan atas keikhlasan memberi pertolongan itu . Ini  bermakna tidak wajar ada udang di sebalik batu atas segala kebaikan yang dihulurkan . Keikhlasan ini pasti akan dikenang sampai bila-bila .

Namun begitu, kebaikan yang hendak dihulur janganlah sampai menggadai diri , menyerahkan segala apa yang dimiliki kepada orang lain terutama yang dimiliki itu merupakan keperluan diri atau kumpulan sendiri sepanjang zaman . Orang tua-tua ada berpesan , buat baik tu biarlah berpada-pada .

Membuat kebaikan juga perlu ada etikanya . Tersilap cara , ia boleh berupa rasuah , menggadai diri dan akhirnya diri sendiri yang rugi . Undang-undang juga harus diteliti supaya kelak diri tidak dipersalahkan oleh anak-cucu  sepanjang zaman . 

Dalam konteks bermasyarakat , bermusyawarah dan telus sesama ahli masyarakt sendiri adalah cara terbaik sebelum membuat kebaikan kepada pihak lain supaya kelak tiada yang tergadai , tiada siapa yang rugi , tiada siapa akan dipersalahkan . Itulah yang perlu diinsafi oleh pemegang amanah .....

No comments: