Monday, October 26, 2009

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

Hari ini bermula peperiksaan akhir tahun tingkatan 6 Rendah . Tahun ini saya tidak mengajar kelas 6 Rendah . Saya hanya terlibat dengan kelas 6 Atas dan tingkatan 5 .

Awal pagi lagi saya sudah mendapat relief  kelas 6R3 dari pukul 7.40 hingga 9.00 pagi . Peperiksaan bermula pada jam 8.00  . Saya pun ke kelas tersebut dengan membawa soalan Pengajian Am 1 serta jadual peperiksaan pindaan . 

Sebelum bermula saya meminta pelajar memusingkan meja dan meletakkan semua beg dan buku rujukan di depan dan belakang kelas . Tepat pukul 8.00 pagi peperiksaan pun dimulakan . Belum pun setengah jam saya rasa rimas lalu pergi ke pintu . Kipas angin hanya sebuah sahaja yang ada . 

Pada ketika itulah saya berfikir "bagaimanalah kawan-kawan saya mengajar dalam keadaan seperti itu pada setiap hari ... kepanasan ...? Saya merasa amat bersyukur kerana berpeluang menggunakan makmal setiap waktu pengajaran . Kipas angin mencukupi dan tiada masalah kerimasan begini . 

Lalu saya melafazkan kesyukuran yang tidak terhingga terhadap Yang Maha Esa ke atas  apa yang saya terima . Beginilah resam manusia , bersyukur hanya setelah merasai ketidakselesaan  orang lain . Saya hanya manusia biasa yang tidak sunyi dari kelemahan ......

Semoga keadaan ini akan berubah untuk mereka merasa lebih selesa . Kalaulah saya boleh ...........

No comments: