Sunday, April 3, 2011

BILA MENANGIS.....

Ada baiknya biarkan diri sendirian dan memuhasabahkan  diri tentang kesilapan yang terjadi serta meneliti kekurangan diri yang telah Allah ujikan . Berdoa dan memohon petunjuk daripadaNya adalah satu tuntutan yang merealisasikan kita ini adalah hambaNya yang sangat lemah .

Mendengar kata-kata yang tidak menjurus kepada pengabdian diri kepadaNya pada ketika ini adalah sia-sia . Sebaliknya mencari dan membuat sesuatu yang dapat mendekatkan diri kepadaNya adalah penawar bagi hati yang merintih . 

Ujian dan dugaan adalah tanda diri dipilih olehNya untuk merasai kebesaran , keagungan , kekuasaanNya . Tanpanya diri boleh terleka oleh arus dunia yang tidak ada hentinya , menghanyutkan diri kian jauh dari keimanan yang dituntut . 

Siapalah kita untuk mempersoalkan apa yang terjadi . Tetapi kitalah yang harus mengatasi sendiri semua persoalan untuk meletakkan diri di tahap keimanan yang hakiki . Walau apa-apapun , Dia Maha Pengasih dan Maha Penyayang pada setiap detik ....

2 comments:

kembara kelana said...

begitulah mah...org bijak pandai pun kata begitu...setiap apa yang berlalu...renung diri sendiri dulu...apa salah kita dan apa silap kita

Citera Alam said...

Yer , KK . Kita akan rugi kalau asyik menuding ke arah lain . Semua jawapan ada pada diri sendiri .